måndag 7 april 2008

Klar himmel i Tänndalen







Oj vad en vecka går fort när man har trevligt.
7 dagar i vackra Tänndalen med skidåkning och fotografering och många dagar med vackert väder är oförglömligt.
Seendet genom teleskopet när jag tittade på solen var helt otroligt, vilken skillnad mot hemma!
Och jag hade turen denna dag att det var kraftiga protuberanser på solkanten, dessa är betydligt större än Jorden, vilken syn!
Och njutningen blev inte mindre då jag fick en klar natt med lite norrsken.
Samma sak här, vilken himmel!!!!
Vilken skillnad mot den himmel jag har där jag bor..........
På norrskensbilden så ser man tydligt vår egen galax Vintergatan som ett stråk över himlen med flertalet nebulosor synliga, även M31 vår galaxgranne Andromedagalaxen syns genom tunna moln snett ned till vänster.
Bilden togs på kalfjället och man kan se fjället Lill-Hamra till vänster, det var runt 1,5 meter snö!
Denna vecka är ett oförglömligt minne, vill tillbaka nu!

Inga kommentarer: