lördag 25 oktober 2008

Tidig morgon











Kl. 05.00 ringde klockan på lördagsmorgonen, enligt SMHI skulle det klarna under natten vilket det gjorde. Denna gång ska jag upp, missade meteorsvärmen Orioniderna pga en förkylning och denna morgon får bli en liten kompensation.
Månskära med jordsken och planeten Merkurius fanns på menyn.
Åkte till Angarnsjöängen, en vacker plats i Vallentuna med ett rikt fågelliv. Det var riktigt mörkt när jag kom dit, månens svaga sken lyste upp backen litegrann. Det tog ett litet tag innnan jag vande mig vid fågellivet, de kan verkligen låta högt ibland. Månskäran med jordsken låg vackert över Angarnsjöängen och efter ett tag så fick jag även syn på Merkurius ovan trädtopparna. Det började redan att gry, kanske jag får se en"vulkanaska soluppgång".....
Vilket jag fick!
Det klassiska gula ljuset började att synas och detta tillsammans med Merkurius och månskäran, vacker kombination!
Och innan solen precis skulle dyka upp fick jag även njuta av "Bishop`s ring", reflekterande ljus i stratosfären av vulkanaskan.
En härlig morgon!!!

2 kommentarer:

H sa...

Jag var vid Angarnsjöängen för att titta på Örsta Hällristning idag, hade aldrig varit där förut. När jag kom hem googlade jag lite på Internet och fann din hemsida + blogg. Kommer garanterat titta in här igen! Otroligt vackra bilder.

P-M Hedén sa...

Hej h!
Tack för ditt inlägg!
Kul att du gillar mina bilder och du är hjärtligt välkommen tillbaka!
Visst är Örsta en mäktig hällristning?

Vänligen
P-M