fredag 27 mars 2009

Discovery & ISS

Enligt Heavens Above http://www.heavens-above.com/ så skulle man kunna se rymdfärjan Discovery och ISS på himlen från Sverige. Rymdfärjan har lämnat ISS och låg 30s före rymdstationen på himlen. Med smärre problem att gå (efter ett hårt spinning pass på Gym & Sim med kramp som resultat) så begav jag mig iväg för att fånga detta på bild, platsen blev Vallentunasjön där jag har lågt i söder.
Precis som enligt beräkningarna så såg jag först Discovery komma som ett ljusstark stjärna och strax därefter kom ISS som var ännu ljusstarkare.
En udda känsla att se detta faktiskt......

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite ståpälsvarning på det här, faktiskt... :)

Anonym sa...

Najs :)

kan inte du skriva ett inlägg om hur man fotar himlen + visa det du använder när du astrofotar?

ha det så bra!

P-M Hedén sa...

Hej Mira och Assi!
Tack för era kommentarer!

Assi, jag kanske kan skriva lite mera ibland om hur jag tar just de bilder som jag publicerar.
Det är så olika ibland hur jag tar bilderna, stor skillnad mellan djuprymdsbilder och landskapsbilder m.m.

Vänligen
P-M