torsdag 10 september 2009

Discovery & ISS ovan Stockholm


Denna gång var det inte lätt att se rymdfärjan Discovery och ISS, jag har sett paret vid tidigare tillfällen men denna gång låg de endast 7 grader över horisonten.
Discovery kunde jag knappt skymta men ISS var lättare, men eftersom att jag hela tiden fotade så fick jag med Discovery också.
Det var svårt att exakt veta vart på himlen de skulle dyka upp så jag använde att vidvinkel objektiv vilket gör att det paret inte syns klockrent på bilden.
Snart dags för Fuglesang att landa på jorden igen.


6 kommentarer:

Mira sa...

Jag uppskattar ditt tålamod och din envishet. Var är bilden tagen? Jag känner inte riktigt igen mig... Och vad är det som lyser från marken rakt upp i skyn till höger i bild?

P-M Hedén sa...

Hej Mira!
Tack för din kommentar!
Bilden är tagen från Ullnabacken i Täby.
Jag vet faktiskt inte vad det är som lyser rakt upp i skyn, ser det även från Vallentuna.
Det är faktiskt rätt irriterande om jag ska fota åt det hållet!

Vänligen
P-M

Mira sa...

När jag tittar på himlen från min altan i stort sett åt västnordväst och det är lite skyigt, så ser jag en ljusfläck reflekteras mot molnen. Måste vara samma ljusknippe. Har funderat på vad det kan vara. Den har funnits där i månader. Någons strålkastare som åkt på sned? Någon som tycker det är kul att belysa natthimlen? Så. Nu kan du räkna ut var jag bor... :-)

P-M Hedén sa...

Ok, så du ser eländet också :-), vilket också innebär att du får stå ut med ljusföroreningar där du bor.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

Ljuskäglan som ni ser kommer från Sollentuna, närmare bestämt från bostadsrättsföreningen solhjulet på kruthornsvägen i Edsberg.

P-M Hedén sa...

Hej Anonym!
Tack för tipset!

Vänligen
P-M