torsdag 17 december 2009

Geminiderna 2009 del 2

Som flertalet åskådare kunde konstatera, inklusive mig själv, så var Geminiderna 2009 den bästa meteorskuren på flera år.
Under maximum så var det 180st/tim och det var som bäst i Europa detta år.
Prognosen säger att denna meteorskur kommer att vara riktigt bra framöver men vi måste vänta ett år till nästa.
Bifogar en bild då jag står och tittar mellan molnen i Vallentuna.
Jag stannade bilen då jag såg att det tillfälligt klarande upp och det var inte många minuter det var klart ändå fastnade en meteor på bild.
Under kvällen mellan molngluggarna så såg jag hela tiden någon meteor, jag log för mig själv till slut, glad att jag fick de detta.
Och inte helt överraskande så fick Wally sin bild publicerad som Dagens bild hos NASA, den är grym! http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/

2 kommentarer:

Jan Svensson sa...

Satan vilken bjässse han fick med! ingen skam för dina bilder...med tanke på hur svårt det är att få med en... Snyggt jobbat!!! Längtar efter ännu en skur!

Kat sa...

Vilken kamera etc??????