fredag 20 augusti 2010

Misslyckad session


Undrar hur många gånger man har misslyckat eller gått bet på vissa tillfällen gällande astrofoto.
Senast igår kväll så gick det mindre bra.
Visserligen var det rätt långsökt att försöka fånga Kappa Cygnis meteorer som var syftet med fotokvällen.
Som bäst skulle man kunna se 2-3 meteorer i timmen och vilket flyt man måste ha för att fånga någon av dem på bild men man vet aldrig.
Så jag tog mitt pick och pack och drog iväg till Össeby-Garns kyrkoruin.
Väl på plats så kunde jag konstatera att himlen såg bra ut så jag startade mina kameror och hoppades på det bästa, jag såg 3st riktigt fina meteorer men alla utom synfältet av mina kameror.
Kylan trängde sig på och jag började faktiskt frysa lite, inte ofta det händer, själv börjar jag nästan tro att jag börjar att formas till något slags varmblodigt nattdjur med mörkerseende....
Bestämde mig för att sätta mig i bilen en stund som stod nära....det skulle jag inte ha gjort.
Vaknar av att jag rycker till 30 minuter senare, går ur för att kolla in kamerorna och konstaterar att det ligger ett tjockt lager av dagg på linserna.
Normalt sett så står jag och checkar av linserna till och från och om daggen börjar att lägga sig så står jag där med ett batteridriven hårtork på 12V.
Nåväl, ibland fungerar saker och ting mindre bra men jag valde iallafall att ta en sista bild innan jag åkte hem, bilden visar ruinen med Cassiopeja, Perseus, starka stjärnan Capella, Andromedagalaxen (till höger) och den öppna stjärnhopen Plejaderna.

1 kommentar:

Mira sa...

Det är märkligt, P-M... När du tycker att du fått misslyckade bilder, så tycker jag att du fått strålande bilder. Kanske börjar du bli lite för kräsen?

Du plåtar ju någon sorts astromiljöbilder - både stjärnhimmel och en bit landskap och det gör du med ett strålande resultat! Så!