torsdag 2 december 2010

Flykten från dimmolnen


Ibland kan man verkligen ha otur med vädret. Av olika anledningar och felaktiga väderprognoser så har det inte blivit så mycket fotande på sistone. Men igår skulle det vara helt klart väder och jag for iväg mot skogarna i Riala och möttes av dimmoln från havet...det är inte sant!. Vänder och far tillbaka söderut och hinner ifrån kölddimman vid kusten i Österåker. Här ligger dimman tätt över vattnet men stjärnhimlen orkar lysa igenom ovanför. -17 grader och rå bris, helt tyst och liten fyr blinkar ute i mörkret. Villorna med sina gigantiska sjötomter och egna bryggor ligger runtom, verkligen vackert beläget som är få förunnat. Kör en panoramabild från planeten Jupiter till höger som ligger i dimman, till Orion till vänster som stiger upp över havet, M45 den öppna stjärnhopen är synlig högt uppe i bilden. Men kölddimman vinner till slut, stjärnhimlen försvinner och jag börjar packa ihop prylarna. Under tiden jag packar hör jag utländska röster i mörkret, jag ser tjänstefolket från en av villorna gå ner till ett litet "hus" vid vattnet för att sova, deras arbetsdag är slut och min med....

1 kommentar:

J.Svensson sa...

Detta påminner mig om den ohyggligt dåliga rullen "the fog" (http://www.imdb.com/title/tt0432291/)

Skön effekt i bilden dock....hade varit riktigt coolt med ett kolmörkt ställe, lite olika lampor, laserpekare och dylikt.

Klar himmel imorgon? i sådanafall är jag på om du ska iväg! :)