fredag 8 juli 2011

Nattlysande moln i söder - NLC in the south

Generellt säger man att man ser Nattlysande moln efter solnedgången i väster. Men sedan jag startade att jaga Nattlysande moln så har jag vid flertalet gånger sett dem överallt på himlen. Häromnatten kunde först se dem i söder och i zenit och om inte de vanliga molnen kommit i vägen så hade det förmodligen blivit en show över hela himlen, läs mer på Spaceweather.com http://www.spaceweather.com/archive.php?view=1&day=07&month=07&year=2011

Who says that you only can see NLC in the west after sunset?

I have witnsessed the NLC display all over the sky many times the last years as I did last night (in the south).


2 kommentarer:

Johannes sa...

Haha, det är ju faktiskt lättare att se det när man väl börjat leta!

Jag minns att jag aldrig sett något liknande (NLC) när jag såg dina bilder på bloggen förra sommaren, men numera förstår jag inte hur jag kunnat missa det i alla år...

Tyvärr bor jag ganska långt söderut (Skåne), så de är inte ofta övergripande, men ändå ;)

Här är en bild som jag tog femte juli: http://www.flickr.com/photos/johannes_wl/5907629243/lightbox/

Årets första för mig :)

P-M Hedén sa...

Hej Johannes! Tack för din kommentar! Samma sak för mig för några år sedan - fattar inte heller hur jag har kunnat missat detta tidigare. Jag brukar kalla detta för sommarens "norrsken" :-) Jättefin bild med dimman och omgivningen, kanske jag skulle ha försökt att undvika telefonlinjen men det är en smaksak - jättefin bild iallafall! Och kul att du har fått upp ögonen för NLC!
Vänligen P-M