onsdag 29 februari 2012

Runsten i månljus - Runicstone in moonlight




En person som har inspirerat mig genom åren är Jerry Day http://www.darkskydreams.com/ . En äkta konstnär som jobbar med månljus och ljusmålning. Detta är nu någonting som jag också känner för att testa. Utan att trampa honom på tårna så ville jag höra med honom om det var ok att göra liknande på runstenar i Sverige. Vi har haft kontakt genom åren och självklart var det inga problem.

Men för mig var det viktigt att känna att det var ok från hans sida och jag vill också ge honom credit för denna typ av foto - jag gillar inte "copycats" personer som härmar andra och själv tar credit för det.

Jag har tidigare skrivit på bloggen om "Photoshopande" med bilder m.m.

Jerry sysslar inte med, hans verk är äkta vara och det tycker jag är riktigt kul - kul att det finns konstnärer kvar därute.

TWAN medlemmar har kommit på flera "fake" (ihopklistrade bilder med olika brännvidder m.m.) bilder på sistone och en bild var en riktig "tung" publicering - en skam att sådana personer sysslar med sådant och tur att det finns personer som upptäcker det.


Denna bild är tagen på samma sätt så som Jerry jobbar, i månljusets sken och med ljusmålning. Det finns hundratals med runstenar och hällristningar i Uppland så jag har att göra framöver :-)


Thanks to Jerry Day http://www.darkskydreams.com/ who has inspired me to do lightpainting during moonlight, he shall have the credit for this type of photography. Jerry is a true artist - doing great work, visit his website. Here is a shot of a runicstone in moonlight telling a story of Ulv of Bårresta.

Inga kommentarer: