onsdag 6 juni 2012

Venuspassagen - Venus transit 2012

Jag är helt klart mest glad över att mina barn fick se detta fenomen. Vi kom fram till att det förmodligen eventuellt blir deras barnbarn som får se nästa. Det var inte många gluggar i molntäcket ute vid Älmsta kustband. Väckte barnen vid 01.00 och de steg upp utan att blinka - imponerande! Sedan for vi förbi far min som också följde med, detta var hans först passage också. Sedan kom Astro-vännen Morgan också, även hans första, själv fick jag se passagen 2004.
Planeten Venus som passerade framför solytan ses som en stor rund fläck, de andra fläckarna är helt enkelt solfläckar. Mitt egentliga mål var att fånga solens uppgång ur havet med Venus på ytan men tyvärr så stökade molnen till det, även om jag tog en bild utan någon solfilter och då var solen strax ovan vattnet.
På den bilden är Venus diffus, ser nästan ut som en smutsfläck på sensorn.
Det jag inte lyckades med var att fånga detta med mitt Ha-filter, jag fick inte någon bra skärpa...




Det kan tyckas enkelt att fånga detta om man har utrustningen men det är så mycket som ska stämma ändå och jag är mycket nöjd under förutsättningarna - det kunde lika bra ha regnat också (vilket det gjorde på slutet).
Föutom detta så fick vi se rådjur, harar, vildsvin och sälar och en vacker morgon på vår planet.

A lovely morning at the eastcoast.
Me, my children and friends witnessed the transit of Venus.

2 kommentarer:

Fredrik Broms sa...

Grattis till fin upplevelse!

För mig blev det min första Venus passage :-)

/Fredrik

P-M Hedén sa...

Kul! Hörde Babak av sig?
Vänligen
P-M