tisdag 14 augusti 2012

Bye bye Perseids

En fin avslutning på meteorskuren Perseiderna. En klar natt i Vallentuna och denna gång kunde jag räkna till 44st Perseider under ca 2,5tim (från 23.30 - 02.00). Runt 6-7 fina gröna åter igen och dessa hade en tendens att brinna upp på samma område på himlen, samma sak förra gången, det ska jag ta med mig till nästa år :-).
Bilden visar en färgrann meteor bredvid mig stående på en av vikingahögarna i Vada Angarn. Jag hade underhållning som vanligt med Kattuggla, räv, fåglar och rådjur och detta tillsammans med stjärnfall - kan inte få bättre underhållning (dock lite kallt). På bilden kan man också se lite av Vintergatans stråk, M45 Plejaderna precis på väg upp och Andromedagalaxen 2,5 miljoner ljusår bort en bit upp ovanför mig.

A last night with Perseids in Vallentuna Sweden, I counted around 44 perseids during 2,5 hours. The photo shows a colorful Perseid striking just beside me.

2 kommentarer:

Fredrik Broms sa...

Börjar längta mig tokig efter mörka nätter nu (har fortfarande inte sett min första stjärna för säsongen..), jättefin bild!

Mvh, Fredrik

P-M Hedén sa...

Hej Fredrik! Jag förstår det! Men tänk vad vackert du kommer att ha när mörkret väl kommer och solen har sitt maximum :-) då kommer jag upp till dig! Vänligen P-M