söndag 7 april 2013

Bye bye PanStarrs!

Egentligen inte men jag kommer inte se PanStarrs på det sätt jag gjort i Tänndalen. Kometen kommer att synas lång tid framöver men den blir ljussvagare med tiden. Nu är man tillbaka i ljusförorenade områden och det ska bli intressant att se hur man ser kometen här jämfört med på kalfjället och en riktigt mörk himmel. Häromnatten så fick jag en bonusnatt med foto, hade klart väder fram till midnatt och knallade ännu längre upp på kalfjället med snöskorna. Det är så tyst att det nästan blir en tryckande känsla, hörde min egen puls - knäpptyst! Och himlen var fantastisk, jag kunde se kometen med blotta ögat t.o.m formen av kometen - helt galet.
Jag får väl bege mig ut mot mörkare områden och försöka fånga kometen igen nästa vecka, kommer testa en ny kamera som är på gång också..
Ena bilden är tagen med en gammal Super Takumar 35mm, fungerar väldigt väl tycker jag, stjärnorna är som prickar och den är ljusstark, ett tips till er som har gamla objektiv i garderoben, släng på en adapter på M42 gängan så fungerar till bajonettfattning.

Comet PanStarrs with Andromeda galaxy, Milkyway and faint Aurora Borealis - a night to remember. I will not see the comet like I did in Tänndalen here in Vallentuna

, back in lightpolluted areas :-(

Inga kommentarer: