måndag 9 september 2013

Starry sky à la John Bauer

Vilka små pärlor det finns lite överallt.
Ingbo källor bland annat.
Jag och barnen passerade på väg till landet för att reka inför nattens foto.
Och det var bra att vi gjorde det.
På natten var det verkligen mörkt, ingen måne eller ljus i övrigt.
Problemet var att fånga källorna och himlen på ett bra sätt då det inte var en så stor öppning mot himlen ovan källan.
Här bubblar det upp 4,3 miljoner liter varje dygn året runt, sedimentet var blågrönt och vattnet kristallklart - mycket vackert.
Och omgivningen hade en John Bauer stämpel!
På natten så riktade jag pannlampan mot skogsbrynet och ett par ögon syntes mellan träden, den stod länge och tittade på oss.
Med lite fantasi så kunde det ju vara ett troll - det var en sekvens taget ur Tolkiens värld.
Jag nämnde ögonens spegling för barnen och efter det så var de lite närmare mig hela natten - fast de somnade faktiskt på marken lite senare, de är tuffa barnen!!
Natten efter höll vi till vid nedre Dalälven nära stugan.
Då var det en imponerande konsert av olika fåglar, skriken ekade över en stilla fjärd.
Även denna gång somnade barnen på gräset bredvid mig, efter att ha legat och tittat på Vintergatan och sett ett imponerande stjärnfall (som jag missade).

Ingbo Ponds with magic water.


Ingbo Ponds with magic water.


Vår stuga med Vintergatan. Our cabin with the Milkyway.


Me looking at starclouds in our galaxy.


Photographing the Milkyway, lighpollution from Uppsala and Västerås.


2 kommentarer:

Silfver sa...

I de där källorna finns dessutom bäcköringar...

Och jag har stått med stativet på trädrötterna i din bild 2 och fotat de bubblande vattenflödena som kom upp ur källornas blågröna sedimentbottensand så det såg ut som små undervattensvulkaner. Var där och guidade ett japanskt filmteam som filmade svensk natur som sedan blev TV-program på en av de största japanska TV-kanalerna...

Anonym sa...

Helt famtastiskt!vilken ! Vilken givande Ni haft! Gussekorven