söndag 4 september 2011

Kometen Garradd - Comet Garradd



Vilken vacker natt!

För en gångs skulle så passade jag på att njuta av stjärnhimlen med teleskop och detta tillsammans med familjen. Fotografiskt så var målet att under natten lyckas fånga kometen Garradd som passerade The Coathanger mitt i Vintergatans stråk. Trodde först inte att jag skulle lyckas för att det var tunna moln i vägen länge men de försvann lagom så att jag hann fånga kometen mellan träden :-). Och när väl kometen kom fram så var det en fantastisk syn genom teleskopet - vackert! Och planeten Jupiter med de 4 starka månarna på rad, på ytan kunde jag se flera band med strukturer, sedan avslutade jag med Andromedagalaxen. Härligt att se dessa objekt och det var länge sedan jag tittade. Nuförtiden är det nästan bara foto, visserligen njuter jag av stjärnhimlen i stort men genom teleskop är inte ofta. I Vallentuna är inte heller stjärnhimlen särskilt imponerande men vid landstället desto bättre!


Jag är rätt nöjd med bilden med tanke på att den är tagen med relativt enkel utrustning. Teleskopet en WO66:a, kameran Canon 550D och guidningen genom mitt öga - vilket blev ganska bra med tanke på att jag njöt av en single malt ;-)


Bilden visar kometen Garradd som passerar vårt solsystem nu, inte synlig för blotta ögat men med en mörk himmel och en bättre kikare så går det att se den. Nu ligger den mitt i Vintergatans stråk att stjärnsamlingar och stoftstråk som ni kan se på bilden. Bilden är lite upp och ned men jag föredrog att lägga den så här, det blev bättre - vad är upp och ned i rymden förresten?


Comet Garradd from a dark location.

Wo66, Canon 550D - manual guided.

Inga kommentarer: