torsdag 22 december 2011

10 bilder från 2011 - 10 photos from 2011







































































































































Med detta otroligt dåliga väder just nu med moln och plusgrader gör att det inte blir mycket av fotografering. Och nu på slutet av året tänker man tillbaks på vad man har fotat. Tittade igenom bloggen för året lite snabbt och valde ut 10 av alla bilder.

10 of this years photos at my blog.


Kometen Garradd.

Denna bild lyckades jag ta i sista sekunden på gränsen till en permanent nackspärr. Manuellt guidad bild med en Canon 550D, bilden är tagen under en mörk himmel vid nedre Dalälven.

Comet Garradd in the Milkyway.


Sedan till en bild som alltid kommer att ligga högt på min favoritlista. Jag och min son Olle under en fantastisk himmel med Vintergatan som ett skimrande band. Faktum är att min son undrade vad det var för moln han såg på himlen....en fråga som en astrofotograf bara drömmer om att få svara på. "Det är inte några moln min son, det är vår galax Vintergatan" svarade jag...den kommer jag att leva på länge! :-)

This will be one of my favourite photos ever, showing me and my son looking at a starry sky.


Nästa bild är också på mig och min son, denna gång njuter vi av en fullmåne stiga upp.

This one also shows me and my son together looking at the moonrise.

Nu till en grym protuberans på solkanten. Detta var nog den mest aktiva jag har sett, lyckades tom med fånga hur den med en timelapse när den far iväg i rymden med hög hastighet.

One of the fastest proms I´ve seen so far, a great sight!


Decembers månförmörkelse, efter många mils åkande med bil lyckades till slut fånga denna händelse, så vackert.
The total lunareclipse in december, after driving for several hours I finally saw it rising behind clouds.

Månen igen men bara i fas. En mosaikbild, alltså flertalet bilder ihoppsydda till en bild för att få den högupplöst och kontrastrik m.m.

The moon again, a mosaic photos.

Junis månförmörkelse, som också krävde en lång väntan innan månen dök fram bakom moln. Bilden visar en sekvens av månens framfart på himlen.
The Total lunaeclipse in june, a long wait this time too for the clouds to get away.

NGC7000/IC5067, de gigantiska nebulosorna i Svanen. Flera timmars manuell guidning från ett ljusförorenat Vallentuna.

NGC7000/IC5067, the huge nebulae in Cygnus, several hours manuel guiding in a lightpolluted Vallentuna.

Lite Nattlysande moln också, denna gång klockan 03.00, daggen ligger verkligen tung
överallt, dyngblöt om benen när jag far omkring i gräset, rådjursbocken skäller och grymtar.

Månen och Jupiter kan ses på bilden också.

Some Noctilucent clouds with the moon and Jupiter very early in the morning.


Och till sist även lite norrsken, denna gång vid nedre dalälven. Detta är något som det är lite för lite av där jag bor av naturliga skäl men om det dyker upp en norrskensstorm så går det även att ta smaskiga bilder härifrån Stockholm.

Jag vill passa på och önska en God Jul till er som läser detta. Förmodligen inget mer foto innan Julafton (kommer eventuellt bli klart då men det blir svårt att hävda foto då :-))

Ser fram emot nästa klara nätter då jag har två nya kameror att testa samt en autoguider ...faktiskt. Har hunnit testa den lite snabbt men hoppas på "skarpt läge" snart. Känner mig lite utanför när autoguidern styrde mitt teleskop utan min hjälp för första gången, har suttit och guidat manuellt i 10år - nu kanske det är slut med det.
Sedan väntar jag också på ett par snöskor. Detta för att kunna knalla omkring i fjällvärlden för bättre motiv under stjärnklara nätter - som jag hoppas på att få göra snart och detta i kombination med lite carving på dagtid.


Merry Christmas!

I´m looking forward to the next clear nights, testing two new cameras and an autoguider.

See you!

1 kommentar:

Violator sa...

Fin sammanfattning av ditt fotoår.

Det ska bli kul att se vad du kan få till med de nya kamerorna.

Ha en bra jul och hälsa alla från oss.

J&L