lördag 10 december 2011

Månförmörkelse - Lunar Eclipse













Oj, vad det har pendlat mellan hopp och förtvivlan.
Från den ena väderprognosen till den andra och det slutade med att den sista prognosen ändå inte stämde.

Så det var bara att kolla in satellitbilder och bränna iväg med bilen dit som det såg klart ut.

Självklart så låg det en molnbank i vägen under hela den totala månförmörkelsen men precis när den var över dök månen upp och jag hann iallafall njuta av en partiell månförmörkelse.

Oerhört vackert var det, värt resan på ett par timmar, nästan vackrare på något sätt när jordskuggan precis är på väg av, så som bilden visar.

Mina barn var med och såg sin första månförmörkelse, även min far var med som är nästan lika intresserad som jag.


Clouds in the way during the totality but I managed to see and capture this event as a partial lunareclipse, it was a wonderful sight!!

4 kommentarer:

goranstrand sa...

Läcker bild PM. Kul att ni fick se lite av förmörkelsen och att dina barn fick uppleva det, kan tänka mig att det värmer extra gott som astropappa. Själv blir jag väldigt glad när mina små barn pekar på månen och skriker "Månen!", bådar gott inför framtiden.

Här i Östersundstrakten såg det ut som molnen skulle lätta ett tag, men det slutade med snöoväder och snöskottning istället för månobservationer.

P-M Hedén sa...

Tack för din kommentar Göran! Ja, det är kul att barnen följer med ibland och får se lite av vad många andra barn missar idag. Tråkigt med dåligt väder, jag fick lite belöning efter en ganska lång bilresa.

Vänligen
P-M

i stora drag sa...

Hej!
Jag sökte på månförmörkelse, för att se om det var någon mer som sett den igår. Och här hittade jag ju en expert!
Flotta bilder du tagit!
Mvh Pia

P-M Hedén sa...

Hej Pia!
Tack för dina vänliga ord.
Kul att du också fick se en förmörkad måne och att du även tog några bilder.

Vänligen
P-M