onsdag 4 januari 2012

Blåsiga nätter - Windy Nights



Många blåsiga nätter i fjällen.
Denna lilla video sammanfattar lite av vad jag fotade och om man har ljudet på så kan man även höra hur vinden slår i stormvindarna. I början så hörs en flagglina slå, det är när jag tar skydd i en liten liftstuga höst upp i en pist under en överraskande snöstorm.
Den kvällen visade prognosen helt klart väder.
Jag hade vandrat med snöskor på väg upp mot en fjälltopp (startade med att knalla upp i en pist) och det var riktigt jobbigt med en 70kg ryggsäck med kamerautrustning och två Manfrottostativ.
Halvvägs upp på fjället började det blåsa upp rejält - oroväckande mycket och jag insåg att det var dags för mig att bege mig nedåt. Detta skedde under en timelapse av norrsken vilket är med i videon, notera i slutet av den sekvensen med norrsken när molnen rullar in vänster ifrån.
Mina spår var nästan borta men jag hittade ner till skoterleden som ledde till pisten till slut när snön började piska mig i ansiktet, sikten var då ca 3m.
Allt händer verkligen så snabbt i fjällen, jag vet sedan jag har sprungit 10st Fjäll-OL hur det kan vara.

Videon visar Pärlemormoln som syntes från skymning till mörka natten, norrsken, stjärnhimlen (så klart) samt månljus motiv.
Sista bilden har jag döpt till "Ents on parade" - det kändes som om Enter i Sagan om Ringen vandrade framför mig i månljuset.
En annan bild visar spår av lodjur, kollade med en vän vilket typ av spår det var - är ingen expert själv.

Fjällvärlden är verkligen min favoritplats oavsett årstid - så fantastiskt vackert!

This video shows several clear nights in Tänndalen Sweden. You will see northern lights, nacreous clouds and starry sky in moonlight. If you have the sound on you will hear the wind blow, in the beginning you can hear a flagline close to a shelter I found during a snowstorm.

2 kommentarer:

Mira sa...

Snyggt! God fortsättning förresten!

P-M Hedén sa...

Tack så mycket Mira! God fortsättning!