tisdag 31 januari 2012

Den gamla goda tiden



Igår satt jag i månljuset och tänkte tillbaks på den gamla goda tiden då jag startade med denna typ av foto. Då var det inte många som höll på med detta, endast enstaka astrofotografer som fotade med teleskop och Kodak E200 samt Fuji Provia 400F var 35mm dia-filmerna som gick heta.

Då kunde man sitta och guida manuellt i 60min i sträck för att vid framkallning konstatera att bilden blev skit 2 veckor senare, inte så kul alla gånger men det hade verkligen sin charm.

Det var t.o.m. innan jag blev förälder och nu närmar sig min äldsta 11år.

Jag ville bredda min typ av astrofoto i ett tidigt skede och jag startade med månljus fotografering, stjärnspår, nattlysande moln, solen, norrsken och framförallt stjärnhimmel med landskap - den typen av foto som gjorde att jag kom med i The World at Night (TWAN). Det är kul att kunna vara först med en genren, lite "innovativt" tänkande och det är det som fortfarande driver mig...så det är nog dags med lite nya ideér.


Nuförtiden hänger barnen med ibland och igår for vi runt i månljus och dimma bland runstenar.

Under månen låg Jupiter tätt inpå och Venus längre ner på himlen.


I bilen på väg hem så hittade min son en keyboard i bakluckan som min dotter skall träna på för pianolektioner.

Ååååå, kolla vad som ligger i bakluckan sade han!

Måste bara testa lite!! och drog in den i baksätet.

Och sedan rockade han loss fräknig och tandlös med låten "Nyss så mötte jag en krokodil som körde runt i en bil..." med högsta volym på keyboarden och med en rock´n roll röst.....herregud tänkte jag....nåja, det är kul så länge det varar.

Inga kommentarer: