tisdag 13 augusti 2013

45 Perseids during 15min! (Updated)

Oj, vilken natt!! Jag med familj drog iväg i skymningen ut mot kusten på Väddö.
Fullpackad bil med utrustning och sovsäckar m.m.
Tog med lite ved och startade en lägereld, barnen och fru lade sig i sovsäckar och tittade upp och började räkna meteorer.
Mellan 23:55 till 00:10 så såg vi 45st Perseider!! Rena showen!
Sedan när familjen somnat så började jag skönja NLC i horisonten och ovanför ett grönt band...norrsken!
Så faktum är att lite av en dröm slog igenom, att fånga norrsken och Nattlysande moln samtidigt, riktigt fint!
Jag såg också 3st "fireballs", varav en fastnade på en bild nedan.
Nu nedtankning av filer så kanske några timelapses dyker upp senare.

Amazing sight!!
NLC with Aurora Borealis and also 45 Perseids during 15min---a magic night!!




2 kommentarer:

goranstrand sa...

PM, stort grattis till din jackpott med NLC och norrsken, riktigt vackert! Förstår att det måste ha varit en fantastisk syn.

P-M Hedén sa...

Tack Göran! Jo, det dröjer nog innan man får se något liknande igen!