torsdag 28 november 2013

Comet Lovejoy a really fine comet!

Last night I could see comet Lovejoy without optics even though the best way is to use binoculars then you also see the tail!
At a dark location the sight is lovely! Look at the tail.

Igår kunde jag skönja kometen för blotta ögat! Även om det var svagt så gjorde jag det. I kikare däremot så är det en vacker syn, svansen syns fint.
Jag hade i åtanke att kanske kunna fånga kometen i ett av fönstren på Mörby slottsruin, jag tänkte att det skulle kunna vara möjligt då kometen ligger åt rätt håll på himlen för det.
Som tur var så hängde min far med mig för det visade sig att jag var tvungen att klättra på slottets murar och tak för att lyckas med mitt mål och fick då hjälp med att skicka upp ryggsäck och stativ vilket var omöjligt att få med i den klättringen.
Men det gick och kometen hamnade klockrent i fönstret!
Och kolla kometsvansen!
(Och som vanligt försämras bilderna i Blogger!!!)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att det blev förutsättningar för Dig,att kunna förverkliga dessa kanonbilder! Gussekorven

P-M Hedén sa...

Tack, ja det var fantastiskt!