måndag 25 november 2013

Orion nebulosan och kometen Lovejoy

Faktum är att det var väääldigt länge sedan jag fotade Orion nebulosan M42 med teleskop. Min första bild var med Dia-film ståendes på Lingsbergs gärde i Vallentuna för typ 13 år sedan och jag var mäkta stolt över det resultatet.
Sedan har jag bott så att det har varit mkt svårt att ta bilder på den, kraftiga ljusföroreningar samt dålig vinkel. Nu i nya huset så har jag större möjligheter att fånga den men värre att fånga objekt i väster tyvärr.
Men jag gav mig på den igår med en Orion teleskop ca 700mm piggyback på min gamla tunna N11, mauellt guidat igen faktiskt..
Det krävs ljusföroreningsfilter ändå trots att jag hinner fånga den denna tid på året innan dem hamnar i alltför kraftigt ljus från Stockholm i söder.
Det luriga med denna nebulosa är att själva stjärnfabriken mitt i nebulosan är riktigt ljusstark (ses för blotta ögat) så den blir överexponerad när man fångar resten av nebulositeten - så det krävs olika längder av expos.

När jag väl var klar med Orion så vände jag teleskopet mot Karlavagnen för att hitta kometen Lovejoy. Den befinner sig rätt långt under Karlavagnen och där har jag träd i vägen, så det blev till att vänta..länge..tittade med kikare för att se den men ingen lycka. Men precis innan jag höll på att frysa ihjäl och tänkte lägga ned så kunde jag se den titta fram bakom ett träd. Riktade teleskopet och fångade den. Och det luriga med snabba kometer är kometens rörelse och vill man ha fina runda
stjärnor och en rund kometkärna så blev det bara en 45s expo utan guidning iso 3200. Starkast är själva kometkärnan men man kan ju faktiskt skönja en svans i bilden..

Inga kommentarer: