lördag 23 februari 2008

Stor protuberans!




Oj, oj, oj så vackert det var att se vår stjärna igen och idag med en stor protuberans på solkanten, det såg ut som en del av protuberansen lossnade!
Häftigt, häftigt!
Annars så händer det inte så mycket på själva solytan just nu, men det kommer.

Trots kraftiga vindar så gick det att fotografera det jag såg genom mitt h-alfa filter, det är väldigt viktigt att ha korrekta filter när man ska titta på Solen annars kan man bli blind omgående!

Faktum är att vid ett tidigare tillfälle så ramlade filtret av under tiden jag stod och tittade, jag hann få bort ögat blixtsnabbt och stod och darrade efteråt eftersom att jag såg ingenting på det ögat. Jag såg bara blått i flera timmar men hade turen att inte få några skador på ögat, under tiden jag stod och skakade så smälte okularet av värmen från teleskopet, Solen har ett starkt sken!


1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.