lördag 12 april 2008

I månens sken











Det blir ljusare och ljusare på kvällen och det är inte många timmar med astronomiskt mörker för att fotografera djuprymd, säsongen börjar att närma sig sitt slut. Iallafall när det gäller djuprymdsbilder, lite landskapsfoto med stjärnhimmel går alltid att klämma in. Ett par dagar med klar himmel mellan molnluckor i månens sken gjorde det möjligt att fotografera lite. Jag for runt lite i Vallentuna bland historiska platser, Angarnsjöängen är mycket vacker plats och vilket härligt fågelliv!
Det var en orkester hela kvällen, ibland så pass högt så att jag hoppade till av rädsla, man ser inte så bra i mörkret vad det är som händer även om månen lyser upp marken lite.
En vacker liten å (som jag var nära att trilla i) slingrar sig iväg och möter Husaån en bit bort, vikingarnas kända led till Uppsala för tusen år sedan. Historiens vingslag möter en jämt om nätterna, denna kväll med en ensamt stående runsten bredvid ån.
Månens sken lyste upp marken om kring mig och jag passade på att fotografera ån med stjärnan Vega ovan och Angarnsjöängen med månen, jag passerade också ett ensamt litet rött hus med Karlavagnen ovan.




Inga kommentarer: