söndag 21 juni 2009

Nattlysande moln säsongen har startat!











Äntligen! Efter flera dagars rapporter från Europa om fina nattlysande moln så hälsade de på i Sverige också. Det började som vanligt med tunna ljussvaga strukturer vid solnedgången men den stora överraskningen var att de bästa "molnen" var i zenith och högt i söder, något jag inte först såg då jag begav mig iväg för att fotografera. Ganska svalt ute med kraftig dagg och dimma i låga områden, klassisk svensk sommarnatt och som vanligt väldigt vackert. Stannade till vid vikingarnas marker, Angarnsjöängen med dess rika fågelliv, åkte sedan vidare till mera klassisk vikingamark, Össeby Garns kyrkoruin. Strukturerna var fantastiska i molnen och det var svårt att få med dessa när de låg så högt på himlen, fick fotografera i panorama för att få med litegrann av vad jag såg.
Efter några timmars fotografering, dyngblöt efter all dagg i de höga gräset så var det bara att slå sig ned vid datorn och gå igenom allt material.
Nattens show var nog det bästa jag har sett i juni, normalt sett så är den bästa säsongen för Nattlysande moln i juli på våra breddgrader....undra hur pass bra det kommer bli då?!

2 kommentarer:

Mira sa...

Svidande vackert!

P-M Hedén sa...

Tack så mycket Mira!

Vänligen
P-M