torsdag 23 februari 2012

Inne i ruinen - Inside the ruin



Vilken fantastisk byggnad det är och måste ha varit - Mörby slott.

Denna gång en rundvandring inne i slottet.

Man kom upp ett par våningar i tornet, inte ända upp dock men det var en upplevelse att knalla omkring i mörkret. Smala spiraltrappor där min inte kunde mötas, inne i ett rum i tornet måste det ha varit en öppen spis, nästan så man kunde se framför sig en bankett med folk festande.

Men nu alldeles tomt, kallt och tyst...

På väg ner kom de en kastvind genom en liten glugg i väggen - påminde om spökslottet på Grönan.

I en annan del av ruinen så måste vinden ha skapat ljud som precis lät som fotsteg i en korridor längre bort, om jag ska vara helt ärlig nu så ryste det faktiskt lite i nacken när jag hörde det...

Bilden är tagen vid en utgång från tornet som mynnade ut på ett tak där jag tog en "all-sky" bild över hela himlen.

Måste tillbaks snart igen...


A fantastic place Mörby castle.

I walked around in the dark visiting the tower and other rooms in the ruin.

I took a all-sky photo from the roof beside the tower.

I must get back soon again!

2 kommentarer:

Mira sa...

Läckert! Är det fritt fram att gå in där nu för tiden?

P-M Hedén sa...

Tack Mira! Jag har inte fått något svar från Länsstyrelsen än men eftersom att rasrisken är borta så bör ruinen vara öppen för allmänheten. Vänligen P-M