fredag 21 september 2012

Svanen med nebulosor - Cygnus

Stjärnbilden Svanen som ligger i Vintergatans stråk är en av mina favoriter på himlen. Strax ovan de starkaste stoftbanden i Vintergatan så ligger stjärnbilden Svanen med massor av nebulositet. På denna bild så har jag lyckats att fånga denna nebulositet med särskilda metoder som jag kommer att prata om när jag skall till Onsala den 13/10. Den största nebulosan i bilden är NGC 7000 som kallas Nordamerikanebulosan samt till höger Fjärilnebulosan IC 1318.
Bilden är tagen vid Mörby slottsruin en klar natt. Jag och min far begav oss in i ett av tornen som ligger bakom denna vägg men fick lov att vända då vi fick ett varmt välkomnande av fladdermöss. Självklart vänder vi då vi inte vill störa dessa på något sätt.

Milkyway with nebulosity in Cygnus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar bild!
Riktigt riktigt slående vacker, intressant, ja alla positiva ord du kan tänka dig!

Vilken utrustning har du använt?
Och slutartid?

Jag är lite småsugen på att testa att ta såna här bilder så skulle vara tacksam för lite hjälp :)

Mvh Ellinor

P-M Hedén sa...

Hej Ellinor! Tack för dina vänliga ord! Jag har använt en moddad kamera för Ha och ett ljusstarkt objektiv, lite speciell typ av foto detta. Rätt lång historia men om du har fler frågor så mejla mig.

Vänligen P-M