lördag 29 december 2012

Morgnar med Pärlemormoln - Nacreous clouds in the morning

Två morgnar i rad med färggranna Pärlemormoln.
Utsikten från vår stuga "Gockas" är väldigt vacker men ser långt bort i dalen och under denna del på året så ser man soluppgången mycket bra. Pärlemormolnen ligger i stratosfären på ca 25km höjd alltså lägre än Nattlysande moln som man ser på sommarnätterna som ligger på 85km. Pärlemormoln bildas då vatten, salpetersyra och svavel fryser vid mycket låga temperaturer och jag upplever det som om detta ofta händer när det blåser mycket. Det jag noterade var att Pärlemormolnen inte hade några vackra färgnyanser utan solens hjälp, för fägerna kommer då ljuset bryts i dessa moln.
Jag kunde se molnen hela dagarna men färgerna var vackrast i soluppgång samt nedgång.
Idag tyvärr mulet och blåst, så pass att de fick stänga de flesta liftarna (men det gjorde inte så mycket då mina lår är helt slut :-)).

Jag hade tur att fånga det vackra vinterlandskapet i månljus som var häromnatten för nu har allt blåst ned.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt fina vyer Du fångar!! Gussekorven

P-M Hedén sa...

Tackar!