Visar inlägg med etikett månhalo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett månhalo. Visa alla inlägg

torsdag 25 februari 2010

Svag månhalo och Mars

En kall kväll med mycket snö och månen med planeten Mars på himlen.
Mars ligger till vänster om månen strax under Castor och Pollux, Orion till snett ned till höger och den starka stjärnan Sirius lågt på himlen.
Moln drar in och det skapar en tunn halo runt månen.
Kölddimma över öppna ängar med en halv meter snö som är helt orörd förutom spår från en älg.
En vacker svensk vinternatt.

söndag 21 september 2008

In i dimman....











...brukar man säga ibland vid vissa tillfällen men denna gång var det verkligen in i dimman.
Alla hemma sov och jag blev uttråkad och kunde inte hålla mig inne när jag såg månens sken. Hade försökt med att fota lite Ha djuprymd tidigare men konstaterade ganska fort att seendet var uselt och månen på väg upp.
Så jag for iväg, åter igen, ut i mörkret och stannade på ett par platser.
Och vid ett tillfälle så for jag verkligen in i dimman, dimbanken låg i ögonhöjd och uppåt och skapade en fantastisk halo runt månen och en härlig stämning i månljuset.
Bredvid månen så kan man se den öppna stjärnhopen M45 Plejaderna.
Lekte lite med lampan i dimman också, lyste upp mot Karlavagnen, när jag var nöjd så for jag hemåt men såg dimbanken nere vid kyrkan, såg ut som rena rama discot eller snarare något slags norrsken då lamporna lyste upp dimman.
Fascinerande vad man kan få se på natten om man bara ger sig ut......