söndag 11 november 2007

Holmes möter Mirphak


Kometen Holmes närmar sig den starka stjärnan Mirphak (Algenib) i stjärnbilden Perseus. Stjärnan är en överjätte med ett avstånd på 470 ljusår. Denna bild, som togs den 10 november med en exponering av 55min, visar varken någon grön koma eller svans, det verkar som om de bägge har försvagats, jag har läst och sett via andra bilder att svansen har "lossnat".

Kometen kommer nu att närma sig Mirphak för att bli ett vackert par på himlen, vi får hoppas att kometen håller sin ljusstyrka så pass länge så att vi kan se detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att följa Holmes väg genom vårt "rymdkvarter".
Jättebra blogg som är kul att läsa!

Anonym sa...

Et utrolig bilde. 55 minutter? Med hvilken ISO?

P-M Hedén sa...

Hej mir och anonym!
Tack för era kommentarer!

mir;
Jag använde iso 400, 800 & i600 i mina delexponeringar och den sammanlagda exponeringen blev 55min.

Vänligen
/P-M Hedén