onsdag 7 november 2007

Manet kometen







Kometen har nu fått ett smeknamn efter dess form som påminner om en manet (the Jellyfish comet.) Kometens svans ser ut som tentakler på fotografier tagna från mörka platser världen över.
Själv så gjorde jag ett försök med att fånga så mycket som möjligt av kometens svans från ett ljusförorenat Vallentuna. Jag gick upp 02.00 då molnen tillfälligt skingrat sig och satt och fotograferade fram till 04.30 då molnen dök upp igen. Sammanlagda exponeringen på bilden ovan blev 45min och man kan se en blå svans med en tendens av former som liknar tentakler.
Men jag är nöjd med resulatet med tanke på omständigheterna, brännvidden var 420mm f/6.

Och kometens koma expanderar fortfarande...fascinerande!
Jag tog även en närbild på kometen innan molnen täckte himlen med en brännvidd av 2800mm f/10, man kan se vissa strukturer i kärnan.

Skynda er ut ni som inte har sett kometen ännu och titta på den, ta gärna en kikare, det är verkligen en unik händelse som ni inte får missa!

Inga kommentarer: