söndag 4 november 2007

Mitt i Holmes koma


Ännu en kväll med kometen Holmes och ännu en kväll med halvklart väder. Jag fick försöka fånga kometen mellan molnen, vilket gick bra, eftersom att det är korta exponeringar jag tar som jag sedan sätter samman.

Kvällens fångst blev mitt i kometen koma, jag trodde att med en brännvidd av 1764mm skulle få med hela koman men där gick jag bet. Visserligen tycker jag att det blev en ganska bra bild ändå, rätt så effektfull med grönt runt omkring. Det syns även en del strukturer i kärnan, vilket jag fick fram med de korta exponeringarna. Bilden togs den 4 november.

Det ser ut som om kometen "tappar" sin runda form och släpper en del efter sig, vilket syns snett ned till höger på bilden.
Skall bli spännande att se vad som händer med kometen framöver, det verkar som att kometsvansen blir allt tydligare, en del astrofotografer har lyckats att fånga bra bilder av svansen.

Inga kommentarer: