tisdag 25 januari 2011

Föredrag Alba Nova



Nyss hemkommen från Alba Nova http://www.albanova.se/ där jag höll ett litet föredrag med bildvisning i Oskar Kleins auditorium, se bild.
Kul att få en liten sightseeing i lokalerna och att få se teleskopet, liiiite större än det jag har.
Föredraget var helt enkelt att visa bilder, berätta litegrann om hur jag tar bilder samt lite info om TWAN.
De mesta frågorna efter föredraget var om att modifera en systemkamera för astrofoto, så kanske dyker upp några nya astrofotografer framöver :-)
Mera föredrag på gång, på torsdag blir det Observatoriemuseet med bildvisning och då ska jag visa lite vad man kan se på en svensk natthimmel - mycket bilder skall visas vilket är syftet med mina föredrag.
Sedan kommer nog TWAN utställningen till Västerås i mars, inte helt bokat ännu men förmodligen blir det av, säkert också något föredrag där.

2 kommentarer:

J.Svensson sa...

Sådant här ska du snart börja ta betalt för!
Ett bättre exempel på att man kan ta steget från ett Tasco reflektorteleskop på baksidan till att leverera astronomiska bilder i världsklass precis utanför en större stad, finns inte, speciellt inte i norden. Jobba på P-M! :D

P-M Hedén sa...

Hej Janne!
Tack för din kommentar.
I detta fall så ville jag inte ta betalt med tanke på att Svenska Astronomiska Sällskapet bjöd in mig och det är de som har sponsrat TWAN printarna på utställningarna i Sverige.
Annars tar jag ett arvode.

Vänligen
P-M