måndag 24 oktober 2011

Orionids 2011



Äntligen lite klart väder för att se slutet av meteorsvärmen Orioniderna http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2011/20oct_orionids/


Visserligen hög luftfuktighet med dimma i lågpartier men det bildades inga dimmoln som tog över. Min fru undrade när jag kom hem imorse vad det var som var så intressant att jag gick upp 04.15? Jo, det var helt enkelt en tunn månskära med jordsken, vackert höstlandskap och meteorer som fick mig att gå upp så tidigt. Jag såg inte så många Orionider, endast tre men de var ljusstarka. Jag trodde först inte att jag skulle fånga någon på bild men fick det till slut innan gryningens ljus förstörde natthimlen. Även denna gång hade jag sällskap av djur, rådjur som skällde över ängarna men det var en annan lirare som inte var så tyst av sig, bökade och stökade i mörkret bakom mig i ett skogsparti, kanske en grävling...vem vet, jag såg ingen ingen skymt av honom/henne.

Jag gick genom det skogspartiet på väg till bilen men då var det minsann alldeles tyst.


One Orionidmeteor striking in the field of Milkyway.

A clear but misty morning in Vallentuna Sweden.

Inga kommentarer: