tisdag 4 oktober 2011

Vintergatan och bron - Milkyway and the bridge

Tycker nästan att denna tid på året är den bästa (ur astro synvinkel). Mörk himmel med min favoritdel av Vintergatan synlig, den del som är närmast centrum av vår galax. De kraftiga stoftband man kan se med stjärnbilden Svanen ovanför. Visserligen så är stjärnbilden Orion fantastiskt vacker också men när den ligger som bäst så brukar det vara betydligt kallare ute. Nu däremot så kämpar man ofta med daggen och hög luftfuktighet - det är fördelar och nackdelar med allt :-).


Hur som helst så är det väldigt vackert ute just nu på mörka platser och under månfria nätter. Bilden visar en gammal järnvägsbro men Vintergatan som ett stråk på himlen, planeten Jupiter som en stark stjärna samt den öppna stjätnhopen M45 till vänster om den.

Lite otäckt när barnen var med eftersom att mitt yngsta barn på 8 år kunde ramla mellan sektionerna i bron ner i älven och är det någon som skulle kunna göra det så är det han kan jag lova...

3 kommentarer:

Violator sa...

Den där bron är ett riktigt fint fotoobjekt. Måste få hänga med dit vid tillfälle.

Läskigt med hålen...

P-M Hedén sa...

Självklart!
Ja, första gången jag gick där med barnen så insåg jag inte den faran i mörkret...som tur var så gick det bra.

MartinHugne sa...

Jättesnygg bild, ska försöka mig på lite mer astrofoto nu när det börjar bli lite mörkare på nätterna. Bra att ha något att se fram emot när det drar sig mot höst!
Har du några tips på när vintergatan är bra att plåta?