lördag 17 november 2007

Ett vackert par & en meteor
















Kometen Holmes närmar sig nu stjärnan Mirfak och bildar ett vackert par på himlen.

Jag begav mig iväg i skymningen för att fotografera Holmes på ett lite annorlunda sätt, jag hade tänkt mig att ha en byggnad med i motivet. Det som slog mig först vad kvarnen i Vallentuna som är belyst på kvällen. På vägen så blev det även lite annan fotografering, det var en fin solpelare i solnedgången och även en väldigt lång skugga horisontellt i horisonten, kunde inte låta bli att plåta detta.
Sedan begav jag mig till kvarnen och la Holmes till höger i bilden, lite roligt med en byggnad som referens till kometen.

Kvällens sista bild blev på det vackra paret Holmes & Mirfak och då krävdes det en längre exponering med mitt 600mm refraktor.

Om vädret håller i sig så blir det meteorjakt i natt, meteorsvärmen Leoniderna har sitt maximum i helgen och man kan se extra många stjärnfall vid klart väder.
Och faktum var att jag hade turen att fånga en meteor precis innan dimmolnen tog över på himlen. Jag är inte säker på om det är en Leonid, kanske en Taurid-meteor, den brann långsamt upp och surfade på atmosfären över större delen av himlen, meteoren hade en tendens till grön färg. Meteoren brann upp mellan kometen Holmes och vår galaxgranne Andromeda galaxen, M31, till höger på bilden.

Inga kommentarer: