lördag 3 november 2007

Komet Holmes svans?







Jag ville ge mig på att försöka fånga Holmes svans och förstod att detta skulle kräva en riktigt lång exponering eftersom att kometsvansen är väldigt svag. Månen gick inte upp förrän vid 21.00 tiden och det var klart och fint på himlen, dock blåst som störde ibland. Så jag pressade min optik och exponeringarna till det yttersta för att få till denna bild på kometen (mitten). Jag kan inte säga att man klockrent kan se någon svans men tycker att jag kan se en tendens till "svansar" snett ned till höger?

Denna långa exponering på kometen med sin gröna koma, som verkligen är synlig, gjorde att själva kometkärnan blev överexponerad även om jag la till några korta exponeringar också.Brännvidden var 600mm f/7.5.


Vad har hänt med denna komet? Läs om en teori här: http://astromalte.blogspot.com/


Jag lade också ned energi på att fotografera kometkärnan med mitt större teleskop och det var värt varenda minut för resultatet blev strukturer runt kometkärnan som jag inte såg visuellt. Båda korten togs med ett filter som tar fram sådana detaljer bättre. Brännvidden på denna bild var 2800mm f/10.
Och den översta bilden visar hur kometen har expanderat mellan den 24 oktober och 1 november, helt otroligt! Bilderna har tagits med samma brännvidd, 4410mm.

Inga kommentarer: