onsdag 24 september 2008

Rymdfjäril


Säsongens första djuprymdsbild.
En klassiker men jag testade ett nytt teleskop så jag ville kunna jämföra med tidigare bilder.
Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli någon bild alls med tanke på det dis som var innan dimmolnen kom.
Jag såg bara de ljusstarkaste stjärnorna på himlen, verkligen bedrövligt.
Jag måste använda ljusföroreningsfilter i Vallentuna och så blev det även igår kväll.
På bilden syns nebulosan IC1318, som även kallas för "The Butterfly nebula" och det så klart efter nebulosans form.
Rätt fascinerande att kunna fånga detta med kameran med tanke på den himlen jag hade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte hur du gör. Du använder väl photoshop för att få en sån fin färg på bilderna och så bra skärpa. Grymt!

P-M Hedén sa...

Hej assi och tack för inlägget!
Jag använder Photoshop men färgerna finns där innan och skärpan är viktig att få till innan man börjar att exponera.
Jag har ingen autoguider utan sitter och guidar manuellt hela tiden = skapar nackspärr & skelögdhet ;-)

Vänligen
P-M