söndag 16 november 2008

Mystiska moln, månen och test

























Det klarnade upp lagom till solnedgången och jag stack iväg för att förhoppningsvis få se ännu en färgstark solnedgång tack vare vulkanen Kasatochi. Men till min stora överraskning så såg jag ett väldigt ljusstarkt moln som påminde väldigt mycket om Pärlemormoln...kul!
Fick också njuta av Planeterna Jupiter och Venus i söder som kommer att komma tätt ihop 1 december tillsammans med en tunn månskära.
Efter att ha tittat på bilderna hemma så mailade jag Les Cowley gällande "molnet", Les är mycket duktig på atmosfäriska fenomen, inte ens hon var 100% säker på vad det var för moln.
Min känsla är att var ett Pärlemormoln, men vem vet.

Senare på kvällen så passade jag på att testa ett nytt objektiv för djuprymdsfoto, 85mm Canon.
Trots månljus och endast 10min expo så blev jag överraskad över resultatet, ser fram emot att använda objektivet framöver. Bilden visar nebulositet i stjärnbilden Svanen, tagen endast i 8nm Ha.
Och precis innnan det mulnade igen så försökte fotografera månen, tyvärr så var det en väldigt turbulent atmosfär så skärpan blev inte 100% bra.

Inga kommentarer: