torsdag 2 september 2010

Norrsken, Fireball och månljus








Tänk vilka överraskningar himlen kan erbjuda ibland.
Jag var ute efter vackert kustlandkap i månljus och efter lite trixande så hittade jag och en vän fram till en vacker plats vid kusten på Väddö med vackra klipphällar.
Vintergatan skimrande trots månljus och ett vackert kustlandskap, perfekt!
Under en exponering mot Vintergatan så lös himlen upp för en sekund och ett kraftigt stjärnfall for över himlen, rökstrimman efteråt låg kvar ett par minuter, vackert som tusan!
Fastnade den på bild?
Yes!
Senare under natten så tyckte vi att det lös upp i norr och jag trodde knappt mina ögon men det var norrsken!
Vackert böljande lågt på himlen i norr i månljuset, vilket flax!
Det är nog första gången hittills som jag haft en sådan tur som att både se en fireball och norrsken samma natt och även fånga dessa på bild!
Video på månen över havet:
Jupiter och stjärnhimmel:

Inga kommentarer: