söndag 28 augusti 2011

Klar natt i vargreviret - A clear night in wolfland




Jag åkte till vargreviret i Riala för fotografering.
Efter drygt en timme i mörkret hör jag steg.
Lätta steg som jag bara kan skönja till en början.
När ljudet kommer närmare hör jag också ett flämtande (!) - jag sträcker mig efter min ljudutrustning för att spela in detta för då var stegen och flämtet helt klart tydligt. Men när jag startar inspelningen så är allt tyst...så klart.
Det var varmt ute, +19 grader och kraftig luftfuktighet.
Efter ca 10 minuter så kan jag höra arga skall från en gård ett par km bort.
Jag vet inte men....jag tror faktiskt att det kan ha varit varg endast 10-15 meter bort.
Jag kontaktade en god vän som har erfarenhet inom området som också menade på att det är troligt att det var varg som helt enkelt vill kolla vem man är och de är nyfikna på hundar (som vi vet efter x antal vargattacker på hundar i Riala).
Det befinner sig 6 vargar i reviret.
En mycket häftig känsla hursomhelst, stå i mörkret en stjärnklar natt, höra steg och flämtande i ett vargrevir....
Videon visar träden och himlen precis där "vargen" drog förbi.

A clear night in an area with 6 wolves.
After about one hour standing in the darkness I heard steps and panting, it was really warm +19 degree C and high humidity.
This was only about 10-15m away, an amazing feeling that it probably was wolf checking my out!

Inga kommentarer: