söndag 14 augusti 2011

Perseidmeteor - Fullmoon












Trodde inte jag skulle få en Persiedmeteor på bild i år men trägen vinner som min käre far brukar säga. Jag har sett rätt så många Perseider men ingen på bild förrän inatt.

Gjorde försök i Skåne med en vacker natthimmel efter månen gått ned och hoppades på en meteor i månljus vid Brösarpsbackar i förrgår men blev lurad av väderprognosen. Men direkt efter 70mil resa från Skåne brände jag ut till kusten igår kväll. Mycket vackert var det och jag såg runt 12 starka Perseider trots kraftigt månljus och lyckades fånga en på bild.

Man tror att man är ensam ute på nätterna men hade visst en åskådare inatt.

Titta på bilden med månen och trädet och notera ugglan på grenen på trädet till höger :-)

Den satt visst pecis bakom mig.

Och innan mörkret föll njöt jag av en månuppgång och det gjorde även en fågel.



At last I managed to capture a Perseidmeteor.

I´ve seen several but it is hard capture one with the camera.

Notice the owl in the tree with the moon to the left, it was just behind me.

I also enjoyed the moonrise together with a bird :-)

Inga kommentarer: