onsdag 28 december 2011

Pärlemormoln - Nacreous clouds (first light 5D MarkII)









Oj, vilken start på fjällvistelsen. Det har varit mulet och grått i Stockholm i över 2 veckor, så åker man upp till fantastiska Tänndalen och får klart väder första kvällen. Som tur var så hade jag med fotoutrustningen när vi var och handlade i Funäsdalen för på väg in i affären så klarnade det upp och några fantastiska Pärlemormoln visade upp sig. Till vänster på pano-bilden så kan man också se en tunn månskära med planeten Venus strax under. Det fortsatte att vara klart på kvällen så jag passade på att testa mina nya snöskor och for i väg i stormen på kanten av kalfjället, vågade inte gå så mycket längre upp vid stormvindar. Där testade jag min nya moddade Canon 600D, återkommer med bilder från det.

Vacker natur med en grym natthimmel - man borde kanske flytta från Stockholms ljusföroreningar och stress!

Pärlemormolnbilderna är "first light" med min nya Canon 5D MarkII.

Nu ser prognosen lite sämre ut för astrofoto, snö på gång - men mer snö behövs i pisterna för det är tunt i backarna för att vara i Tänndalen.


Some really strong Nacreous clouds here in Tänndalen Sweden. I tested my new 5D MarkII and later on I also tested my new modded 600D, I´ll get back with photos-

5 kommentarer:

goranstrand sa...

Vackert PM och välkommen tillbaka till norrland, till lugnet :-)

Ett tips, ge dig gärna ut i kväll/natt, det nalkas kraftiga norrsken om det vill sig väl. Solen hade nyligen ett utbrott riktat mot jorden, läs mer om det på SpaceWeather. Tyvärr ser det inte så lovande ut vädermässigt.

P-M Hedén sa...

Tack Göran! Japp, har läst om det, det finns en liiiiten chans till lucka i molntäcket inatt, problemet är att jag måste gå om jag ska hitta bättre vy mot norr - sitter just nu med en Irish och kan inte ta bilen😃 Vänligen P-M

Fredrik Broms sa...

Också hær i Norge tittade pærlemormoln fram i en liten lucka i de annars tjocka snø-molnen.

Som vanligt lønar det sig alltid att titta upp - grattis till fina bilder. Hoppas vi alla får klarvæder infør den inkommande CME`n

Bæsta julhælsningar från norr,

Fredrik

P-M Hedén sa...

Hej Fredrik! Tack för din kommentar. Ja det vore fantastiskt kul att få se något vackert norrsken i detta vackra landskap. Om du har klart väder så är det väl nästan bokat med norrsken vid CME så högt upp som du befinner dig?
Vänligen P-M

Fredrik Broms sa...

Ja, man tycker ju det, men molnen har varit extremt envisa här uppe under hela hösten med mycket regn och hård vind (samma typ av vinter som när jag bodde i Göteborg, dvs +2 grader och rått), men det kan ju inte vara hur länge som helst och man får hoppas på klarväder inför nyåret och sedan quadrantiderna.

Hoppas du får många fina nätter (och dagar) där hemma i Sverige

mvh, Fredrik