fredag 30 december 2011

Tänndalen by night - First light Baader modded Canon 600D





Ville inte gå upp för högt på kalfjället under stormvindar utan hade lite lä av sista trädgränsen.

I mörkret såg virvelvindarna av snö ut som djur som kom springandes mot mig ibland och ljudet av de hårda vindarna i träden var nästan skrämmande.

Tog mina snöskor och gick mest på skoterspår och även pistade längdspår och verkligen njöt av den klara natthimlen. Den södra delen med Orion och vintergatan där får jag aldrig njuta av hemma pga ljusföroreningar, att se det ljusa stråket av vintergatan till vänster av Orion är väldigt sällan jag får se.

Panoramabilden visar mitt i dalen i Tänndalen med Hamrafjället till höger där min familj har stugan, ovan Hamra ser man Nordamerikanebulosan med Vintergatan i Svanen. Mitt i bilden ser man pisterna och planeten Jupiter som en stark stjärna, till vänster ligger stjärnbilden Orion med Orionnebulosan under bältet och till vänster om Orion Vintergatans stråk igen. Man kan även skönja Rosettnebulosan i vintergatans stråk samt Barnadsloop runt stjärnbilden Orion. Att nebulositeten fastnar på bilden bygger på att kameran är moddad och kan fånga Ha. Måste säga att jag är väldigt nöjd med denna kamera hittills, älskar att man kan vinkla displayen på kameran.

Måste passa på att berätta om att jag för första gången fått se en bolid explodera mycket lågt på himlen, gröna färger som blixtrade till 3 gånger i mörkret, inget ljud dock, visserligen svårt att höra i vindarnas tjut.

Ikväll visar väderprognosen härliga månskäror och jag planerar att knalla uppför en pist för att få vyer mot myskoxarnas vidder, det kommer bli småtufft att få med all utrustning men hoppas att det fungerar.

Men nu till annat, solen strålar i Tänndalen, det har snöat inatt och de är nypistat i backarna så mina K2 Apache står och väntar på mig!


First light Baader modded 600D, photos show the valley in Tänndalen with the Milkyway in Cygnus and in Orion, between planet Jupiter. A lovely night with a starry sky, tonight it will be clear skies and hopefully more photography - some northern lights would be great!

Inga kommentarer: