Visar inlägg med etikett NASA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett NASA. Visa alla inlägg

lördag 12 februari 2022

Another moonlit Aurora and APOD

Two nights with moonlit Aurora. Wonderful nights standing on a frozen lake listen to the singing ice and wild animals with the Aurora playing, nature knows how to do the best shows. And APOD publication.





 

lördag 30 juli 2016

torsdag 31 juli 2014

Todays APOD and some more NLCs

I´m honored with todays Nasa APOD showing my panorama photo of strong NLCs at the island of Gotland. Last couple of nights it has been some more clear nights with NLCs I submit some more photos from these nights.


lördag 11 juli 2009

Dagens bild hos NASA


Fick äran att få min panoramabild på Nattlysande moln publicerad på Dagens Astronomiska bild hos NASA, Astronomy Picture of the Day: http://apod.nasa.gov/apod/ap090711.html

torsdag 13 november 2008

NASA´s hälsokalender 2009


En bild från Sverige Tänndalen kommer med i NASA`s Hälsokalender 2009.
Kul att de anställda på NASA får en möjlighet att se hur stjärnhimlen kan se ut i Sverige.
2008 fick de se en månnedgång över Vallentunsjön, kul att få vara med igen!
Kalendern domineras i år av medlemmar från T.W.A.N., 11 av 12 bilder.
Bilden från Tänndalen ses ovan.

tisdag 15 april 2008

NASA´s Dagens Astronomiska bild


Jag har ännu en gång fått den stora äran att få en bild publicerad på NASA´s Astronomy Picture of the Day. http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap080415.html

Bilden är den jag tog i Tänndalen en vacker stjärnklar natt med Vintergatan skimrande tillsammans med ett svagt norrskensspel.

Himlen den kvällen är oförglömlig.

fredag 7 mars 2008

Dagens astronomiska bild


Jag har ännu en gång fått den stora äran att få en bild publicerad som Dagens Astronomiska bild hos NASA.

För att läsa om bilden och om objekten på bilden så finns en länk till Astronomy Picture of the Day här: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap080307.html

Det är bilden jag tog då kometen Holmes möter Kalifornien nebulosan som är fotograferad i Vallentuna den 4 mars.
För att vara lite självkritisk så är jag inte 100% nöjd med själva kometen på bilden. Den är i mina ögon sett lite "kornig", detta beroende på att jag inte fick tillräckligt med exponeringstid.
Eftersom att jag har jobbigt med ljusföroreningar i Vallentuna så måste jag ha filter mot detta och det gjorde att kometen i detta fall "försvann" lite men däremot så blev nebulosan vacker.
Bilden är manuellt guidad vilket innebär att man sitter och stirrar i ett belyst okular med sikte och mitt i siktet ska man ha en stjärna och detta gör man genom att man justerar med en handkontroll.
Om denna justering görs dåligt så blir det stjärnspår = dålig bild.
Detta är en process som är mindre rolig framförallt om det är kallt. Faktum är att jag vid ett tidigare tillfälle somnade under guidningen och vaknade av att jag trillade av stolen och ner i snön.
På den gamla goda tiden då jag använde 35mm film så hände det att jag gjorde manuella exponeringar runt 70min i sträck och kommer ihåg ett tillfälle ute i Rialaskogen, bland vildsvinen, då det var -15 grader och jag hade suttit i 80min och guidat, prick stilla, och när jag var färdig och skulle resa mig upp så knakade dunjackan då jag hade ett tjockt lager frost på axlar och rygg.
Idag så gör jag korta exponeringar och lägger sedan ihop dessa till en bild, vilket gör att jag får vila lite mellan exponeringarna.


Nåväl, nog om det, här finns en länk till bilden på min webbsida: http://www.clearskies.se/Komet%20Holmes%20&%20NGC1499.htm
Det kommer säkert att publiceras en massa smaskiga bilder på detta unika möte världen över, ha koll på http://www.spaceweather.com/ och http://www.skytonight.com/