Visar inlägg med etikett northern lights in Stockholm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett northern lights in Stockholm. Visa alla inlägg

lördag 10 september 2011

Norrsken i Stockholm - Northern lights in Stockholm




























Som tur var så hann jag inte smaka på vinet till maten innan jag fick varningen om norrsken.
Appen Solar monitor visar status på norrsken och jag såg att den var hög!
Kunde inte se norrsken i början men efter en stund så började den klassiska bågen synas dock väldigt svagt. Månen var uppe och störde säkert lite också. Med erfarenhet så vet jag att det mycket väl kan börja spela rätt som det är och även om det inte blev ett jättestarkt norrsken så ökade aktiviteten och jag kunde se rörelser med pelare osv.
Bilden på solen visar uppe till höger det aktiva området som skapade detta norrsken. Det är varning för norrsken hela helgen så håll ett öga mot norr.
Bilden med stjärnspår visar hur ett flygplan inväntade klartecken för landning på Arlanda, ser lite roligt ut.




Northern lights in Stockholm.


In the startrails photo you can see an airplane circles around before landing at Arlanda.


The display was not the strongest I´ve seen but very nice to see anyway, it´s not every day you see Northern lights in Stockholm.

The solarphoto show the Ar to the upper right that made the CME to create this Aurora Borealis. I took the shot using my Solarmax60 filter and modded Canon Digital Rebel XT.