fredag 29 februari 2008

Norrsken & gravfält






















Passar på att "blogga" då resten av familjen tittar på Lets Dance, ett program som jag hellre gör annat än att titta på.

Ännu en klar himmel igår och utan en störande måne!
Gravfälten i Malmby har lockat mig en tid. Bestämmer mig att bege mig dit, en kompis vill slå följe med mig denna kväll.
Vi bestämmer att träffas vid Össeby-Garns kyrkoruin där jag passar på att fotografera innan Jörgen dyker upp
När han väl kommer dit så är första kommentaren;
"Hur f...n vågar du stå ensam på sådana här ställen i mörkret"?
Vi diskuterar hur vi ska hitta till gravfälten i mörkret då jag hade glömt att skriva ut en karta.
Jörgen äger en GPS men på den kartan finns inte Malmby med.
Men jag hittar en bit på vägen och tänker att det finns säkert saker att fotografera på vägen.

Vilket det fanns.

Husån där vikingarna en gång i tiden färdades med sina båtar till Uppsala var ett hett objekt att stanna till vid. Ån ligger precis vid vägen och jag stannar till på en åker. Efter att nästan ha blivit ihjälkörd så hittade vi ett ställe som passade perfekt. Stjärnbilden Orion reflekterades i vattnet som låg helt stilla och jag tog ett par bilder.
Nu är det dags att försöka hitta Malmby.
Försöker använda kartminnet och efter ett tag så ser vi en skylt skrivet Malmby.
Tjohoo!
Efter att ha råkat "burnat" upp gruset på en grusgång vid en vändning så hittar vi en "koväg" som får bli parkering.
Gravfältet består av betesmarker med elstängsel.
När vi kliver ur bilen så ser jag direkt ett svagt grönt sken i norr.....norrsken!!!
Tjohoo igen!
Inte så starkt spel men dock ett skimmer.
Och vilken vacker himmel, inte ett moln, vindstilla, lite ljusföroreningar..perfekt.
Efter en snabb diskussion om elstängslet är på eller ej så chansar jag på att ta mig över, blir smärre tveksam då jag grenslar elstängslet och konstaterar att mina mest värdefulla ägodelar kanske ligger pyrt till....men det gick bra :-).

Nästa fråga blir...varför elstängsel...vad finns i hagen.....äh, det märker vi.
Jag har läst att det finns ett antal resta stenar på plats bland gravarna, vi letar och söker med ficklampan och till slut hittar vi ett ställe som kan vara en domarring eller skeppsättning, osäker på det.
Skit samma, vackert ställe.... historisk plats, ett norrsken som lyser, Vintergatan som skiner....fota!
Funderar under tiden jag fotograferar om hur dessa människor från tidiga järnåldern upplevde stjärnhimlen, inga ljusföroreningar, norrsken, kometer, meteorer....vad tänkte dom, vad trodde dom att allting var, det måste ha varit otroligt vackert då.
En sak som irriterade mig var att denna historiska plats inte sköts ordentligt. Vid en av de resta stenarna så växer ett träd som inom en rätt så snar framtid kommer at välta denna sten som en person/personer rest en gång för flera tusen år sedan.
Detta är vår historia, dessa människor har levt ett tufft liv här, visa lite respekt!!!

Rådjursbockar börjar att skälla, låter nästan lite läskigt, trollskt, vacker natur, vilken kväll!
Vi känner efter att par timmar att det är dags att bege sig.
Efter att nästan ha åkt av vägen, då jag kollade in norrskenet under körning, samt smått vilse igen så stannar vi till en sista gång för att njuta av norrskenet.
Jörgen står och njuter, jag fotograferar för att föreviga denna vackra kväll.
På en del av bilderna ovan syns en del nebulosor, bl.a NGC 7000 Nordamerikanska nebulosan och IC1396. Kometen Holmes syns väldigt svagt på en av bilderna, såg den aldrig visuellt, men den ligger väldigt nära "Kalifornien nebulosan" NGC1499 i stjärnbilden Oxen.
Längtar redan efter nästa vackra natt.

Som jag brukar säga......underhållningen finns där därute!

Inga kommentarer: