måndag 25 februari 2008

Vita fläckar


Ännu en klar dag och självklart så passar man på att kika på Solen. Så vacker vår stjärna är genom ett h-alfa filter, protuberanser på solkanten och strukturer på ytan. Nu är det inte en enda solfläck eller filament m.m. synlig på ytan eftersom att det fortfarande är låg aktivitet men enligt prognoserna så är solen på väg mot en ny solcykel och därmed högre aktivitet i framtiden. Men idag så ser man två ljusa fläckar till höger på solytan, enligt vad jag vet så är inga solfläckar synliga just nu, men någon slags aktivitet är det, kanske några utkast?


Fortsättning följer....
Jaha ja, ny solfläck på gång, kanske flera solfläckar, det var alltså det jag såg skapades idag, då får man se vad som händer framöver.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen!
Himla kul med dina bilder, är in här o tittar minst en gång om dagen,.. Extra kul o spännande nu när du fotar solen. Har nog aldrig sett sådana bilder på "henne" förr.
Läskigt det där med filtret som trillade av,..

Har en liten fråga om det går för sig, behöver lite guidning på stjärnhimlen!
Kan du på ett enkelt sätt säga var jag hittar plejaderna. Jag tror jag ser den vid stjärnbilden cassiopeia, men vill ju veta om det verkligen är det!? Stjärnkartor hjälper inte en stjärnskådarpraktikant!

Lycka till m dina solbilder!
/T.

P-M Hedén sa...

Hej T!
Kul att du tittar på mina bilder!

Plejaderna ser ut som en miniatyr av Karlavagnen, en del tror att det är Lilla Karlavagnen de ser när de ser den öppna stjärnhopen M45 Plejaderna.
Den ligger i stjärnbilden Oxen, titta på denna bild http://www.clearskies.se/Slottsruin%20med%20Holmes.htm så kan du se M45 ovan det högra tornet.

Lycka till!

Vänligen
/P-M

Vänligen
/P-M