måndag 4 februari 2008

Morgon planeter


Det är inte lätt att vara astrofotograf i Sverige med det väder vi haft denna vinter, det är inte många timmar det varit klart på himlen och HELT klart en hel natt vet jag inte om det varit i överhuvudtaget.

Det senaste alla pratar om i astronomivärlden är mötet mellan planeterna Jupiter och Venus. Men som jag nämnt tidigare så har det varit tufft att se detta med moln i vägen, men i morse så fanns det lite gluggar mellan molnslöjorna!

Satte klockan på ringning vid 05.15 för att hinna förbereda frukost åt barnen, enda sättet för mig att fotografera detta var att ta med mig barnen. Med varm choklad och smörgåsar så hängde dom med och åt frukost i bilen medan jag stod och febrilt letade efter planeterna på en ljus himmel. Det tog ett litet tag innan jag fick syn på båda och riggade min lilla refraktor på 310mm och fotograferade flera bilder för att sätta samman dessa till en bild sedan. 07.45 så blev himlen för ljus och det var dags att åka med barnen till skola och förskola, rätt nöjd med att äntligen fånga denna händelse på bild.

På bilden så ses alltså Venus & Jupiter bredvid varandra i gryningen.
Det var visst en kollega som också var ute och kikade på paret http://astromalte.blogspot.com/2008/02/flax-flax.html#links

Inga kommentarer: