lördag 28 februari 2009

Komet Lulin från nedre dalälven

Oj, oj, oj vilken skillnad att se Lulin från en mörk plats!
Vilken syn det var genom teleskopet, ett oförglömligt ögonblick, så vackert!
Och jag kunde även se kometen med blotta ögat med ett indirekt seende.
Men väntan var lång, seeega moln låg kvar länge på himlen och jag trodde ett tag att jag inte skulle få se Lulin men till slut skingrade sig molnen.
Jag hann precis se Venus och månskäran innan månen gick ner, Venus låg då i en snöby men syntes ändå.
Jag bifogar några bilder på Lulin, sitter ute i skogen med en risig uppkoppling och dålig skärm så en bättre bildbehandling får ske senare.....

5 kommentarer:

Mira sa...

Tack P-M för att vi får låna ditt klara öga, vi som sitter här i ljusföroreningarna!

P-M Hedén sa...

Varsågod, nöjet var helt på min sida ;-)!
Hoppas du får någon möjlighet att få se kometen från en mörk plats innan den försvinner, det är en upplevelse.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

Det var en rejäl skillnad! Bra himmel du har där..är det någon stad som förstör för dig i någon riktning?

Nicke Grozdanovski sa...

Vilken vacker bild på kometen. Nu blir jag avis :-)

P-M Hedén sa...

Hej Janne och Nicke!
Tack för era kommentarer!

Janne,
jag har Gävle i NO som stör men norr spelar inte så stor roll. Uppsala och Västerås syns också på avstånd men jämför man med Vallentuna så är det rena rama paradiset!
I zenit så är himlen riktigt fin!

Vänligen
P-M