lördag 21 februari 2009

Komet Lulin


Klart väder fast det inte skulle vara det enligt SMHI, man blir inte riktigt klok på vädret.
Men denna gång så var det ju tvärtom, klart istället för mulet vilket man får tacka för.
Komet Lulin stiger högre upp på himlen, snett ned till vänster om Saturnus vilket kometen kommer att "passera" förbi så småningom.
Tog några bilder på Saturnus men det är svårt att få det bra, bilden visar flertalet expos.
Först kunde jag inte hitta kometen med min lilla kikare, inte ens koordinaterna stämde när jag skulle skicka teleskopet på kometen.
Men efter lite trixande i områden så kunde jag till slut hitta Lulin och kunde även se den med en väldigt liten kikare.
Dock ännu inte med blotta ögat men å andra sidan så ligger Stockholm och förstör himlen i söder.
Jag kan tänka mig att det går att se kometen med blotta ögat från en mörk plats.
Kometen rör sig verkligen fort, med en hög förstoring så syns rörelsen på bilden på bara någon minut, vilket är ett bekymmer om man vill ta en bra bild utan varken kometspår eller stjärnspår.
På kometbilden kan man också skönja galaxen NGC4546 och ett litet streck, kanske en asteorid?
Vad vet jag..

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jala Stockholm! Det är samma sak för mej!!! Ha det bra!

Anonym sa...

Ännu en fantastik bild. Bra jobbat! Har du fotograferat med teleskop och T-adapter och/eller med något superobjektiv till en vanlig kamera?
Tips och information om detta skulle uppskattas.

P-M Hedén sa...

Hej Mira och Henrik!
Tack för era kommentarer.

Henrik,
Bilden är tagen med en Orion 100ED och en William Optics x0.8 fokalreducerare, alltså en brännvidd på 720mm.
Orion 100ED piggyback på min C11, manuellt guidat.

Vänligen
P-M

P-M Hedén sa...

Henrik,

Bifogade också en bild tagen med ett 200mm objektiv.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

Låter spännand men kan du inte åtminstone tipsa var man ska titta, i vilken riktning och höjden för oss som inte känner våra stjärnbilder?
tack, Graham

P-M Hedén sa...

Hej Graham!
Visst kan jag försöka att förklara vart på himlen man kan se kometen. Vid 01.00-tiden just nu så finns Lulin i söder och på tisdag så kommer kometen ligga endast 2 grader från Saturnus. Saturnus ser ut som en ljusstark röd/orange stjärna som lyser med ett "lugnt" sken.
Man ska alltså kunna se Lulin med blotta ögat på en klar himmel, bäst från en mörk plats en bit utanför städerna. Med en liten kikare så ser man den tydligt som en rund diffus boll.
Hoppas du kan se den, det ser ut att kunna bli bättre väder i veckan, själv kommer jag försöka bege mig ut till mörkare platser än Vallentuna för att se/fotografera Lulin...en tillfällig besökare i vårt solsystem.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

Åh vad duktig du är!!! Du är en stor inspiration!!

P-M Hedén sa...

Tack så mycket Assi!
Jag hoppas på en betydligt bättre bild på Lulin så småningom men jag måste iväg från dessa ELÄNDIGA ljusföroreningar först.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

kolla dagen APOD! har aldrig sett liknande ting! :O

P-M Hedén sa...

Tjena Janne!
Ja, helt brutal, jag såg bilden tidigare på Spaceweather.

/P-M

Aase sa...

Hej Kusin, visst är det konst vi håller på med båda två :) Vad härligt att det finns konstnärliga gener i alla släktled. Via min blogg kan du även komma in på Johannas kreativa sida, det är din kusindotter :) Och Kajsa´s blogg heter Bara jag. Vi är ena riktiga "bloggproffs" :=)
Jag har nu lagt till dej som en favorit så jag lär dyka upp här flera gånger. Njut nu i vintervärlden och häsla familjen Kram kram från Storkusinen :)

Anonym sa...

Hej!
Ni verkar kunna detta ;)
Vad är det för komet man ser just nu, ovanför Månen ungefär?
I en enkel kikare ser jagatt den har två svansar?!

/ Irina

P-M Hedén sa...

Hej Irina!

Kometen Lulin som den heter ser man inte vid månen utan i stjärnbilden Lejonet som står högst rakt i söder vid midnatt. Det som ligger bredvid månen i kväll är planeten Venus som lyser jättestarkt. Kometen Lulin syns knappt för blotta ögat, bäst är om man använder sig av en fältkikare.

Vänligen
P-M

Anonym sa...

Tack! då vet jag var jag hittar den :)
Venus var det dock inte jag såg. Venus ligger där hon gör... denna sak jag såg rörde sig ändå...
Kan ha varit något annat då

tack så mycket!

mvh Irina